Koniec z porzuconymi koszykami. Jest na to proste rozwiązanie. Mapa cieplna twojego sklepu lub strony.
Strona internetowa, aby generowała konwersje i ruch musimy na niej zadbać o to, aby była łatwa w obsłudze, posiadała intuicyjne menu i interesujące treści. Czasami zmiana koloru przycisku call to action lub zwiększenie jego szerokości pozwala zwiększyć współczynnik konwersji. Zdarza się nawet, że możemy ilość konwersji zwiększyć o kilka naście procent, jeśli przeanalizujemy mapę cieplną.
Co to są mapy ciepła? Słów kilka o sposobach śledzenia zachowania użytkowników.
Mapa ciepła to nic innego jak przedstawienie metodą graficzną danych jak najczęściej odwiedzanych, klikanych miejsc, uczęszczanych przez internautów. Mapa ciepła (ang. heat maps) wyrażona jest kolorami, jeśli jest to bardzo aktywne przez odwiedzających miejsce, to zaznaczone jest na zrzucie ekranu kolorem czerwonych, natomiast najmniej aktywne miejsce to ciemnoniebieskim.
Dla przykładu, jeśli mamy przycisk CTA w sklepie internetowym, a na nim jest niebieska plama, to znaczy, że powinniśmy coś poprawić, zmienić przycisk na kontrastowy, powiększyć go, przenieść go wyżej na stronie.
Mapa ciepła to sposób prezentacji informacji zebranych za pomocą takich badań jak:
clicktracking – analiza kliknięć myszką,
scrolltracking – śledzenie do którego elementu strony internauci,
attentiontracking – badanie obszarów serwisu przyciągających internautów.
Narzędzia i aplikacje do map cieplnych
Jeśli chcemy uruchomić mapę cieplną na naszej stronie, musimy jedynie zaimplementować na niej kod śledzący, który zbierze dane o zachowaniu użytkowników.
Do zbierania informacji o naszych użytkownikach mamy do dyspozycji takie narzędzia jak m.in.:
HotJar
Crazy EGG
Smartlook
Yandex Metrica
Do czego możemy skutecznie wykorzystać heatmaps:
- Poprawy widoczności najważniejszych przycisków i ikon, tak aby były w dobrym miejscach.
- Analiza długości treści, czy tekst jest ciekawy i czy czytany od początku do końca.
- Wykrycie miejsc problemowych w sklepie internetowych i na stronie.
- W usprawnieniu nawigacji na stronie, czy elementy menu są chętnie odwiedzane, pozwoli nam to sprawdzić, czy nazewnictwo jest atrakcyjne danego przycisku menu.
To wszystko wymaga analizy i zebrania odpowiedniej ilości danych, ale wiadomo jedno, że takie testy trwają od czterech tygodni do kilku miesięcy i mogą zwiększyć konwersje na naszej stronie internetowej, czy sklepie nawet do kilkuset procent.